Waterbus is zo'n succes bij toeristen dat echte pendelaars er onder lijden

Waterbus is zo'n succes bij toeristen dat echte pendelaars er onder lijden. 

Waterbus is zo'n succes bij toeristen dat echte pendelaars er onder lijden
Toeristen die de Waterbus nemen. 
De nieuwe Waterbus op de Schelde is een groot succes. Dagelijks maken honderden mensen gebruik van de Waterbus, maar de 'gewone' passagiers hebben geen plaats meer. Ze hadden niet gerekend op de vele toeristen die ook de Waterbus gingen gebruiken, niet enkel omdat het een gemakkelijke verbinding is, maar ook om van het uitzicht te genieten. Er zijn al diverse mensen die hebben geklaagd over de drukte op de nieuwe Waterbus. De mensen vinden dat het een toeristische attractie is geworden en dat de toeristen simpelweg blijven zitten en de andere passagiers niet laten uitstappen. 


Alternatief 

De toeristen blijven dus langer aan boord met hun fototoestel in de aanslag, soms zelfs met een koelbox of een picknickmand. Het bedrijf (Aqualiner) dat instaat voor de Waterbus, kent het probleem. Toeristen vinden de Waterbus een goedkopere manier om een rondvaart te maken op de Schelde dan de Flandria boot waar het dus duurder is om een rondvaart te maken op de Schelde. 

Ze maken de mensen wel duidelijk dat het een openbaar vervoer systeem is en geen toeristische attractie. Mensen bij het opstappen vragen of ze een toerist zijn en ze dan eventueel de toegang weigeren willen ze dus niet uitvoeren. 

In oktober start een extra Waterbus op hetzelfde traject en later zullen er nog Waterbussen bijkomen richting het noorden en de haven. Die verhoging zou voor een oplossing kunnen zorgen.

Een waterbus moet vind ikzelf  niet toegankelijk zijn voor toeristen, het heeft wel als voordeel dat er een groot inkomen hiervoor ontstaat. Maar het kan absoluut niet de bedoeling zijn dat het een toeristische attractie word. Het feit dat ze er een oplossing voor zoeken is zeer goed en als je eenmaal de toeristen al hebt opgelaten kan je ze er niet zomaar afgooien, want ze hebben inmiddels betaald. Extra waterbussen inzetten kan een oplossing zijn, maar dan heb je natuurlijk ook weer meer personeel nodig of wordt de druk op het werkvolk hoger en dat kan ook voor problemen zorgen. Ten tweede zal dit ook weer meer investeringen vragen op geldniveau. 

Afbeeldingsresultaat voor Flandria boot
De Flandria boot 
Afbeeldingsresultaat voor waterbus antwerpen
De Waterbus van Antwerpen







Reacties

Populaire posts van deze blog

Uitbreiding van Antwerpse waterbus